Kumpulan Gambar Desain Interior Bahagian luar Rumah Sederhana Minimalis Modern Terbaru dan Rumah Idaman untuk Denah, Sketsa, Warna Cat, Model, Type, 1 Tingkat, 2 tingkat dan Tips Mengenai Rumah Minimalis.

Tips Memilih Design Pintu Gelangsar yang Tepat untuk Rumah Bergaya Modern

Pintu adalah salah satu elemen penting dari sebuah rumah, yang berfungsi sebagai akses keluar masuk dari para penghuni yang tinggal di rumah itu.

Kini, ada banyak pilihan model yang boleh anda pilih untuk digunakan pada rumah bergaya moden milik anda.

Salah satu model atau jenis pintu yang sedang menjadi trend akhir-akhir ini adalah pintu gelongsor yang dulunya sinonim digunakan di rumah-rumah yang ada di negara Jepun.


Berikut ini ada beberapa tips memilih reka bentuk yang tepat untuk rumah bergaya moden:


Tips Memilih Design Pintu Gelangsar yang Tepat untuk Rumah Bergaya Modern
Design Pintu Gelangsar yang Tepat untuk Rumah Bergaya Modern

Pintu Gelangsar yang Tepat untuk Rumah Bergaya Modern

Dalam pemilihan model pintu gelongsor, anda perlu memilih reka bentuk dengan hati-hati, dalam arti untuk membezakan antara pintu utama dan pintu pemisah antar bilik.

Sebagai pintu masuk utama yang terletak di depan rumah, pintu gelangsar harus dirancang sebagai menarik dan secantik mungkin. Berbeza dengan pintu belakang yang tidak terlalu memerlukan model tertentu.


Selain reka bentuk, yang perlu anda perhatikan adalah bahan dari pintu gelangsar itu sendiri. Pada pintu utama atau pintu depan, anda sebaiknya memilih bahan dari kayu jati solid yang tahan terhadap rayap binatang sering merosakkan pintu kayu.


Selain itu, model pintu jati biasanya mempunyai nilai seni tinggi sehingga dapat juga diukir dengan corak yang indah.


Pemilihan warna juga penting dalam pemilihan model pintu gelangsar yang akan digunakan. Warna dominan coklat dan hitam mempunyai warna neutral yang sesuai untuk dipadukan dengan pelbagai warna cat tembok yang menghiasi rumah anda. 


Elakkan warna-warna menarik yang boleh merosakkan nilai artistik pintu itu sendiri.

Tips Memilih Design Pintu Gelangsar yang Tepat untuk Rumah Bergaya Modern Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown